Rabu, 8 Mei 2013

Mohon Kekuatan Dari Allah

Kita seringkali berdoa mohon dari Allah SWT agar diberi kekuatan. Apakah yang kita jangka Allah akan beri pada kita? Adakalanya, lebih banyak masalah yang kita dapat ekoran itu. Lalu, kita merungut dan merungut, "kenapalah Allah menduga aku sebegini rupa? Kenapa Allah tidak makbulkan doa aku?"

Namun, kita tidak sedar bahawa Allah SWT telah makbulkan doa kita tadi. Bagaimana? Senang sahaja. Marilah kita fikir balik, Allah turunkan masalah kepada kita agar kita ikhtiar dan usaha untuk selesaikan masalah tersebut. Jika kita tidak berputus asa dan sentiasa usaha menyelesaikannya, maka itulah kekuatan yang Allah beri kepada kita sepertimana yang kita mohon sebentar tadi.

Jika kita fikirkan semula, mengapa Allah berbuat demikian? Sebenarnya itulah yang jadi pengukur kekuatan yang diberi kepada kita sebentar tadi. Jika Allah tidak turunkan masalah kepada kita, dan kita tidak mempunyai sebarang masalah untuk diselesaikan, maka kita tidak mempunyai sebarang usaha dan bagaimanakah kita hendak mengukur kekuatan kita itu? Oleh yang demikian, usahlah kita merungut seolah-olah Allah SWT tidak makbulkan doa kita.

Wallahu'alam. 

Ikhlas kerana Allah,
Mohiz M. Faiz
(Hamba Ilahi)
 

0 ulasan:

Catat Ulasan