Ahad, 19 Mei 2013

Kesempurnaan Seseorang: Adakah Perlu Untuk Menegur?

Beberapa bulan yang lalu, penulis telah bersembang dengan seorang rakan tentang menegur orang lain jikalau kita nampak sesuatu kesalahan yang dilakukan oleh orang itu. Sebagai contoh, kita tegur seseorang itu berkaitan solat fardhu lima waktu yang wajib ditunaikan oleh setiap orang bergelar Muslim. Lalu, rakan penulis membalas perbualan penulis dengan berkata:

"Ish, kalau aku jadi hang aku tak berani aih nak teguq orang macam tu! Kita pun tak sempurna mana, nak teguq orang lain pulak."
Kemudian, penulis berhenti sejenak lalu memikirkan adakah benar kata-kata rakan penulis ini atau tidak? Penulis juga berfikir, di muka bumi Allah SWT ini tidak ada sesiapa atau apa pun yang sempurna melainkan Allah, Maha Pencipta. Sekiranya kesempurnaan seseorang menjadi ukuran untuk menegur atau mengajar orang lain, erti kata lain memang tidak akan wujudlah guru/pendidik mahupun ustaz kerana sudah semestinya mereka juga di kalangan manusia biasa dan mereka juga tidak sempurna. Yang membezakan hanyalah iman masing-masing. Dengan kemusykilan yang timbul, penulis telah berpeluang untuk mengemukakan persoalan ini kepada tiga orang ustaz penulis. Berikut adalah pandangan ustaz-ustaz tersebut:
Pandangan pertama, dari Ustaz Supani, menyatakan:
"Itu adalah sama sekali tidak benar. Kita tegur mereka apabila mereka melakukan kesalahan begitu juga sebaliknya apabila mereka melihat kita melakukan kesalahan, mereka perlu menegur. Itu adalah perintah Rasulullah SAW.
Pandangan kedua, dari Ustaz Saidi Adnan, menyatakan:
"Hadis nabi telah menyatakan bahawa kita perlu menegur kesilapan orang. Hadis tersebut bersifat umum dan tidak khusus untuk orang yang sempurna atau tidak. Jika kita ternampak seseorang itu melakukan kesilapan, menjadi kewajipan untuk kita tegur secara hikmah."
Pandangan ketiga, dari Ustaz Zahirwan, menyatakan: 
"Kita perlu menegur orang kerana tiada sesiapa pun di kalangan kita sempurna. Tindakan kamu itu betul, jangan mengalah. Dalam berdakwah, memang banyak cabarannya."
Oleh yang demikian, jelaslah bahawa menegur kesilapan atau kesalahan orang lain tidak perlu mengira sama ada kita ini sudah cukup sempurna ataupun tidak. Namun, kita perlulah tegur dengan ikhlas dan dengan cara orang boleh terima teguran tersebut.

Di samping itu, penulis juga pernah terbaca tweet dari salah seorang sahabat penulis di Twitter, di mana tweet tersebut adalah seperti berikut:
"Kita tidak perlu mencari orang yang sempurna untuk menegur kita, dan kita tidak perlu menjadi orang yang sempurna untuk menegur orang lain."
Penulis sangat bersetuju dengan ungkapan beliau.

Wallahu'alam.

Ikhlas kerana Allah,
Mohiz M. Faiz
(Hamba Ilahi)

0 ulasan:

Catat Ulasan