Rabu, 30 Mac 2016

Si Gadis Bunga Kantan

Seusai urusan di sebuah pejabat, terkilas seorang wanita yang sudah berusia dalam lingkungan tidak kurang daripada 60 tahun di tangga bangunan tersebut. Kelihatannya seperti sedang mendagangkan sesuatu. Maka penulis hanya meneruskan perjalanannya ke parkir untuk pulang tanpa menghiraukan wanita tersebut.


Namun beberapa ketika selepas itu, penulis terdetik untuk berubah fikiran dan membuat keputusan untuk berpatah balik ke bangunan tersebut untuk mengenalpasti dengan lebih terperinci akan urusan apakah yang wanita tersebut sedang lakukan. Maka bertanya penulis kepada wanita tersebut, "Mak Cik...jual apa Mak Cik?" Wanita tersebut pun sambil tangan beliau menunjukkan bungkusan surat khabar dan plastik lalu menjawab dengan nada yang lemah lembut penuh kesantunan, "buah mempelam (mangga). Yang ni pula (dalam bungkusan surat khabar) bunga kantan." Lalu bertanya lagi penulis, "bunga kantan ni berapa ringgit?"

Selepas mendapat jawapan tentang harganya, maka penulis pun mencapai dompetnya sambil bertanya (berkenalan) kepada wanita tersebut dengan lebih lanjut akan tempat tinggalnya dan datangnya ke sini bersama siapa. Penulis difahamkan wanita tersebut datang dari satu kawasan yang tidak begitu dekat dengan kawasan urusniaga ini berlaku. Tambah wanita tersebut lagi, beliau hanya datang ke sini dengan bas berseorangan. Anggaran penulis akan tempoh perjalanan tersebut mengambil masa tidak kurang daripada 50 minit. Apatah lagi jika dengan hanya pengangkutan awam seperti itu yang digunakan.

Sebak mendengar jawapan tersebut kerana kesanggupan seorang wanita (ibu) untuk mencari rezeki walaupun terpaksa datang jauh dengan hanya kudrat tidak seberapa yang ada bagi wanita berumur sebegitu. Lantas penulis menghulurkan sejumlah wang yang tidak seberapa tetapi melebihi harga barang yang hendak dibeli itu dengan harapan dapat membantu untuk meringankan sedikit bebanan wanita tersebut untuk membayar tambang bas beliau.

Kepada semua pembaca, hargailah ibu kita kerana merekalah wanita yang mulia dalam hidup kita. Merekalah SuperWoman kita.

0 ulasan:

Catat Ulasan